nagymozgása fejletlen, egyensúlyi problémái vannak, mozgása összerendezetlen, nagycsoportban sem tud lépcsőn váltott lábbal menni, nem tud hátrafele járni
általános ügyetlenség a kézműves tevékenységekben: nem tud vonal mentén ollóval vágni, ruháját begombolni, gyöngyöt fűzni, cipőfűzőjét óvodás kor végén sem tudja bekötni, rosszul fogja a ceruzát, rajzai aránytalanok, emberrajza fejletlen, felismerhetetlen, szem-kéz nincs összhangban egymással
megkésett, egyenletlen beszédfejlődés, sivár szókincs, nyelvtanilag helytelen mondatszerkesztés, makacs, tartós pöszeség, szótagcserék, beszédészlelési, megértési gondok, zöngétlen mássalhangzók képzése a zöngés helyett, rossz beszédhang megkülönböztető képesség
gyenge ritmusérzék
nem szeret mesét hallgatni
mondókát, verset nehezen tanulja meg és pontatlanul idézi fel
nehezen tájékozódik térben: nem tudja, keveri a téri irányokat
hiányoznak kifejezéseiből vagy rosszul használja a névutókat
keveri a bal-jobb irányokat az előtt-mögött, lent-fönt helyviszonyokat, dominancia problémák – nem egyértelmű hogy jobb vagy bal kézzel fog, keveri a jobb-bal oldalt alakfelismerési zavar, rossz analizáló-szintetizáló képesség (részekre bontás, részekből összerakás)
összekeveri az időbeli sorrendet, nem tudja a napszakok, napok, hónapok, évszakok nevét, helytelenül használja a ma, tegnap, holnap fogalmakat |
|
Az előbb említetteken túl, az olvasás hibái:
a diszlexiás gyermek számára túl kevés az olvasás elsajátítására biztosított idő, gyakorlóanyag, és túl nagyok az olvasás-tanítási módszerek lépései
felcseréli a betűk sorrendjét, illetve az olvasás irányát, betűket és szótagokat hagy ki, illetve told be, nehezen olvas hosszú szavakat
gyakoriak a betűtévesztések, nem tud egyszerre figyelni az olvasás technikájának lebonyolítására és az olvasott szöveg értelmezésére
a nehézséget okozó szavakat néha az értelmetlenségig eltorzítja, ha újra olvastatjuk a hibásan olvasott szót, a visszamondásnál is a hibás alakra emlékszik vissza |